V. 38 Carl von Linné

 

Carl von Linné - Sveriges mest kända vetenskapsman


Carl von Linné (1707-1778) är den svenska vetenskapsperson som nått störst berömmelse. Han blev berömd tack vare att han konstruerade tydliga scheman (system), där han grupperade och sammanställde växter eller djur som liknade varandra. Alla växter och djur fick namn och delades in i familjer.
L

Naturvetaren Carl von Linné (1707-1778), här avporträtterad av Alexander Roslin, 1775.

Linnés uppväxt

Carl Linnaeus, som han hette från början, föddes år 1707 i socknen Stensbrohult i sydvästra Småland. Carls pappa, som var präst, var mycket intresserad av blommor. Trädgården kring hemmet blev för Carl som en enda sagovärld. Det var framför allt blommor som Carl var intresserad av.

Föräldrarna hade bestämt att Carl skulle studera till präst. Därför skickades han till Växjö för att studera. Det var en del besvärliga år för Carl. Enligt honom var det bara ”jämmer och oreda”...

Nu visade det sig att Carl inte hade godkänts i flera av de ämnen som var nödvändiga för en prästexamen, därför föreslog pappan att han istället skulle studera till läkare.

Växtriket lockade

Efter en period i Lund kom Carl till Uppsala universitet. Vid 23 års ålder gav han ut en skrift om blommornas befruktning. Samtidigt började han ge lektioner åt studenter som var intresserade av växtriket.

Överallt ville Linné studera växtlivet och andra företeelser i naturen.

Städer där Linné studerade eller arbetade. De utanför Sverige besöktes åren 1735–1738.

Resor inom Sverige och utomlands

Linné reste runt i större delen av Sverige. Ofta red och vandrade han på de dåliga vägar som fanns i 1700-talets Sverige.

Han gjorde en berömd resa till Lappland. På den tiden var det ett stort äventyr. Under resan gjorde han anteckningar om växter och djur, men också om de människor han mötte.

Linnés lappländska resa blev en berömd reseskildring. En berättelse som än idag läses av många människor.

Därefter var han utomlands i över tre år. Den längsta tiden vistades han i blomsterlandet Holland.

Linné blev världsberömd redan under sin livstid

Linné gav ut ett flertal böcker som gjorde honom världsberömd. Efter detta avslutade han sin utbildning till läkare.


1735 gavs boken Systema Naturae ut. I den presenterade Linné en ny indelning av naturens tre riken: djurriket, växtriket och stenriket. Med sina betydelsefulla omändringar väckte boken stor uppmärksamhet bland dåtidens vetenskapsmän.

När han återvände till Stockholm arbetade han som läkare i ett antal år.

Vid 35 års ålder utnämndes han till professor i Uppsala. Där hade han ofta ansvar för fler än 300 elever, många av dem kom från utlandet.

Under Linnés ledning blev den botaniska trädgården i Uppsala den artrikaste i hela Europa.

Blev adlad av kung Adolf Fredrik

Kungen i Sverige, Adolf Fredrik, ville visa sin uppskattning av den store vetenskapsmannen. Därför upphöjde han Linné till adelsman.

Linnés sista år blev dystra. Han drabbades av slaganfall vilket medförde att han inte kunde känna igen blommor eller växter.


Linné dog 1778 vid 70 års ålder.




Frågor till texten: 

1. Varför blev Carl von Linné Sveriges mest berömde vetenskapsman? 

2. Varför blev Linné intresserad av blommor och växter?

3. Under vilket århundrade levde Linné?

4. Vad ville Linnés föräldrar att han skulle jobba som?

5. Hur kom det sig att Linnés pappa senare bestämde att det vore bättre om han istället studerade till läkare? 

6. När Linné väl började studera växtriket och naturen så begav han sig i väg på flera resor, en av de viktigaste resorna gick till Lappland. Hur färdades han på sina resor? 

7. Linné reste även utanför Sverige, i vilket land tillbringade han mest tid?

8. Hur gammal var Linné när han började arbeta som professor i Uppsala?

9. Vad hette Linné i efternamn innan han blev adlad av kungen?

10. I sin berömda bok "Systema Naturae" (Som betyder "Naturens system") delar Linné in naturen i tre riken, vilka då? (titta i texten under bilden av hans bok)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Åk 5 Norden och länderna runt Östersjön

ÅK 6 Varför har vi årstider?