Hansan och handeln på Östersjön

                                                                         




                                                                       1100-talet

ansan startade under 1100-talet som en sammanslutning av nordtyska köpmän som handlade på Östersjön och Nordsjön och
kontor öppnades snart i de städer där de handlade mest, som Visby, Bergen och Riga. För att kunna ta större laster lät man bygga flatbottnade koggar som man kunde ankra upp mycket nära land eller t.o.m. parkera på botten där fenomenet med ebb och flod förekommer. Djupgåendet var endast ca 60 cm.

 

1200-talet

Hansan fick snabbt ett stort inflytande i Östersjöområdet och speciella avtal om handelsrättigheter slöts med flera städer. Av kung Valdemar Birgersson fick man dessutom i ett brev skrivet i Stockholm år 1271 tillåtelse att fritt handla i hela hans rike.
I mitten av 1200-talet satt tyskarna med i rådet i många städer och några styrdes till och med efter tysk rätt.

 

Tillbaka

1300- och 1400-talen

Under 1300-talet ombildades Hansan till ett förbund mellan städer i stället för ett förbund mellan köpmän. På så sätt blev Hansan starkare och rikare, med Lübeck som den ledande staden. Under 1300- och 1400-talen dominerade Hansan i stort sett all handel inom Östersjöområdet.
Varje år träffades ledande män från hansestäderna till särskilda Hansedagar där man tog beslut i gemensamma frågor.

Hansan kom med tiden att delas in i fem områden: den vendiska leddes av Lübeck, den sachsiska av Braunschweig, den preussiska av Danzig, den livländska av Riga och den westfaliska av Köln.

                                Frakterna från Norden till sydost

En mängd varor fraktades över Östersjön, lastades och lossades i olika städer. Hansan kontrollerade allt: vilka varor som fraktades, resvägarna och priserna. Det var samtidigt viktigt att varorna höll god kvalité, så att kunderna blev nöjda.

Många varor var eftertraktade nere på kontinenten: kalksten från Öland och Gotland till kyrkobyggen, järn från östra Småland till hus och kyrkor, hästar från Öland, jordbruksprodukter som smör och kött från det inre av Sverige, sill från Skåne och Öland, spannmål från Sverige och Ryssland, lin från Baltikum och hudar och pälsverk från Ryssland.
Det mesta av dessa varor såldes till den växande stadsbefolkningen i Tyskland och Frankrike där det fanns stora behov och många önskemål från såväl enskilda, kyrka och stadsbyggare.

 

Frakterna från sydost till Norden

Det som fraktades från kontinenten och norrut var bland annat salt och öl från Tyskland, vin från Tyskland och Frankrike, ylletyger från Flandern, kryddor från medelhavsområdet och Indien och sidentyger från Indien och Kina.
Allt förmedlades via de nordtyska städerna Lübeck, Rostock, Greifswald, Stralsund och Danzig.

 - Hansan -

                     En betydande politisk makt i Östersjöområdet

Flera kungar och furstar tyckte att Hansans makt var alltför stor och var rädda att de enskilda ländernas självständighet skulle minskas eller helt försvinna. I Norden såg Danmark sin ledande ställning hotad.
Detta var en av orsakerna till att de nordiska rikena bildade den s.k. Kalmarunionen i slutet av 1300-talet för att gemensamt kunna stå emot Hansans makt.

Hansan ville å sin sida inte att något enskilt land skulle växa sig för starkt så att deras eget inflytande minskade. Därför tog man i konflikterna och krigen oftast parti för den näst starkaste parten för att väga upp situationen. År 1360 och 1361 erövrade Valdemar Atterdag Skåne, Öland och Gotland. Hansestäderna gick i krig mot honom för att inte Danmark skulle bli för starkt och dominerande.

Under stora delar av medeltiden rådde ett politiskt maktspel mellan Hansan, kungar och furstar om makten i Östersjöområdet. Handeln var beroende av lugn och fred så naturligtvis ville köpmännen undvika både krig och sjöröveri.

I början av 1500-talet medförde upptäckten av nya sjövägar runt jorden en stor förändring av handeln och de gamla handelslederna till lands minskade i betydelse.
Amsterdam, med sitt läge vid Atlanten, hade redan under 1400-talet blivit en viktig hamnstad. Staden tog nu definitivt över Lübecks roll som ledande hamn i Nordeuropa. Via Amsterdam fördes varorna in i Östersjöområdet.

Dessutom märktes vid samma tid en tydlig splittring inom de gamla hansestäderna. Hantverkare och lokala köpmän ville ha större inflytande i städerna som traditionellt styrts av utlandsfarare och storköpmän.
År 1669 genomfördes de sista hansedagarna i Lübeck varefter hansaepoken definitivt var slut.



Källa: https://www.wadbring.com/historia/undersidor/hansan.htm

Frågor till texten:

1 När startade Hansan?

2 Vad var Hansan?

3 Vad är en kogg?

4 Hur var koggen konstruerad för att lättare kunna frakta varor mellan länderna i Östersjön?

5 Hur kan man i de historiska källorna se att Hansans makt ökade under 1200-talet?

6 På 1200-talet var Hansan ett förbund mellan köpmän. Hur ändrades det på 13-1400-talet?

7 Räkna upp några av de viktigaste Hanse-städerna!

8 Vilka varor exporterades från Norden till Europa av Hansan?

9 Vilka varor importerades till Norden från Europa av Hansan?

10 Varför ansåg många kungar och furstar att Hansans växande makt var ett problem på 1500-talet?

11 Vad gjorde kungamakten i Norden för att motverka Hansans inflytande?

12 Hur arbetade Hansan för att å andra sidan stärka sin makt?

13 Hur kom det sig att Hansan tappade i betydelse och till slut upplöstes under slutet av 1500-talet och 1600-talet?


Extrauppgift:
Hansan "återuppstod" på 1900-talet - skriv och berätta lite om den "moderna" Hansan!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Åk 5 Norden och länderna runt Östersjön

ÅK 6 Varför har vi årstider?